Dabarties specialybė – tvarumo vadovas
- Tekstas Justė Luščinskytė
- Iliustracijos autorius Cottonbro nuotr.
- Data 25 Geg 2022
Ar dažnai susimąstote apie klimato kaitą, renkatės ekologiškus produktus ar rūšiuojate? Europos Sąjunga išsikėlė tikslą iki 2050 metų užtikrinti poveikio klimatui neutralumą. Ar tai pavyks padaryti, priklauso ne tik nuo kiekvieno iš mūsų, bet ir didžiąja dalimi nuo verslo. Ką tvarumas reiškia verslui, kalbuosi su „Sustain Academy“ bendraįkūrėja, tvarumo ataskaitų eksperte Auste Valikonyte.
Pradėkime nuo šiandienos aktualijų. Kaip karas Ukrainoje veikia tvarumo temą?
Tvarumą sudaro trys dėmenys: aplinkosauga, socialinis veiksnumas ir valdysena. 2018, 2019 ir šiek tiek 2020 metais dominavo aplinkosauga, tačiau per pandemiją ir dėl karo fono labai išryškėja antrasis – socialinis veiksnumas, t. y. dėmesys žmogui, jo teisėms. Tai reiškia, kad, jei anksčiau verslai labiau kreipė dėmesį į aplinkosaugą, ekologiją, tai dabar jau aiškiai stiprėja dėmesys socialinei terpei ir valdysenai, t. y. kaip įmonė geba užtikrinti, kad žmonės, kurie pas mus atkeliauja iš įvairių šalių, būtų tinkamai įdarbinti, turėtų geras sąlygas. Integracija (šiuo metu – ukrainiečių) svarbi ne tik verslo požiūriu, bet ir visos šalies mastu.
Paminėjai, kokie dėmenys sudaro tvarumą. Tačiau kuo skiriasi dažnai painiojamos sąvokos tvarumas ir ekologija?
Aplinkosauga yra tik vienas iš tvarumo dėmenų, o ekologija – vienas iš aplinkosaugos dėmenų. Taigi ekologija – labai siaura tema, vienas tvarumo dėmuo.
Austė Valikonytė | Asmeninio archyvo nuotr.
Kaip šiandieniniame versle įsitvirtino sąvoka tvarumas?
Mokslininkai jau daug metų tyrinėja klimato kaitą, kas ir kokią įtaką jai daro. Verslai yra vienas iš dėmenų. Pradžioje labai didelis dėmesys, kaip minėjau, buvo kreipiamas į ekologiją ir aplinkosaugą, bet vėliau suprasta, kad klimato kaitos neįmanoma suvaldyti, kreipiant dėmesį tik į vieną sritį. Verslai turi peržiūrėti ir valdyseną – kaip yra valdoma visa tiekimo grandinė. Imta žvelgti holistiškiau. Tvarumas apima daugiau veiklų, kurių verslas gali imtis ir daryti įtaką darniam vystymusi, apie kurį pradėta kalbėti maždaug apie 1980 metus.
Aplinkosaugos srityje verslai ėmė skaičiuoti savo daromą taršą – CO2 pėdsaką. Jį apskaičiavus svarbu numatyti ir mažinimo iniciatyvas. Socialinėje srityje aktualu įvertinti darbuotojų įsitraukimą, jų pasitenkinimą darbu, lyčių lygybės klausimus. Valdysenos srityje verslai gali įvertinti rizikos mažinimą tam tikrose srityse, skaidrumą, antikorupciją.
Su kokiais didžiausiais iššūkiais susiduria verslai, siekiantys būti tvarūs?
Pagrindinis iššūkis – verslai ne iki galo supranta kontekstą, nes tvarumas kaip reiškinys yra dar naujas. Šioje srityje vyksta daug pokyčių, atsiranda naujų sąvokų, tai reikia sekti. Jeigu įmonėje nėra tvarumui pasišventusio žmogaus, ji ne visada geba tinkamai pasiruošti ir greitai reaguoti į pokyčius. Tai reiškia, kad verslininkai turi labiau stengtis, skaityti, domėtis šia tema, kad galėtų įgyvendinti vienus ar kitus pokyčius. Dažnai nutinka taip, kad dėl nežinojimo, edukacijos stokos tvarumas užmirštamas. Dažnai pre to prisideda ir biudžeto klausimas: galbūt verslas nenori investuoti, nes nematoma greitai gaunama nauda, o ji nematoma dėl to, kad nepakankamai įsigilinta. Viskas atsiremia į edukaciją.
Gal galėtum plačiau papasakoti apie finansinę tvarumo naudą?
Tvarumo iniciatyvos kainuoja, tačiau jis yra susijęs ir su žiedine ekonomika, ir su išteklių valdymu: pastangas pernaudoti produktus, trumpinti jų pernaudojimo procesą, atsisakyti antrinių pakuočių. Visos šios iniciatyvos leidžia mažinti kaštus ilgalaikėje perspektyvoje. Perėjimas prie atsinaujinančios energijos irgi yra taupymas.
Jaunoji karta yra kur kas proaktyvesnė, todėl daug mieliau renkasi įmones, kurioms rūpi tvarumas. Kitaip tariant, tai svarbu ir norint pritraukti talentus.
Taryn Elliott nuotr.
Svarbu reaguoti į Europos Sąjungos reguliacijas, kurios verčia verslus keistis. Tai jie turi daryti ir dėl konkurencinės aplinkos bei investuotojų, kurie ieško būtent tvarių įmonių.
Tvarumas nėra priešprieša pelningam verslui. Tinkamai suvaldytos iniciatyvos, kryptingas biudžetas gali ir pagerinti aplinką, ir padėti verslui. Tarp jų turi būti tam tikra sinergija.
O kaip vartotojui atpažinti, kada tvarumas yra tik rinkodaroje vartojamas žodis, o kada – tikra strategija ir rūpestis?
Reikia žvelgti į ilgąją perspektyvą – ką verslas sako vienerius ar kelerius metus iš eilės. Jeigu apie tvarumą pasirodė tik keli įrašai socialiniuose tinkluose, tai greičiausiai tėra rinkodaros kampanijos dalis, nebūtinai susijusi su realiomis verslo vertybėmis ar iniciatyvomis. Verta atidžiau panaršyti po įmonės interneto svetainę, taip pat peržvelgti jų tvarumo ataskaitas, detaliau patyrinėti socialinių tinklų paskyras. Jei matysime nuoseklią žinią su konkrečiais įrodymais ar nuorodomis į tai, ką įmonė yra nuveikusi per tam tikrus metus ar daug metų, tuomet būsime labiau užtikrinti.
Kas yra Tavo minėtos tvarumo ataskaitos?
Tvarumo arba socialinės atsakomybės ataskaitose įmonė apžvelgia per metus savo nuveiktus darbus tvarumo (aplinkosaugos, socialinėje ir valdysenos) srityje. Ji nurodo, kokius veiksmus atliko, ką numato daryti kitais metams ir kaip tai pamatuota.
Pirma, ataskaitų reikia dėl to, kad suinteresuotos šalys – darbuotojai, klientai, žmonės, besidomintys įmone – galėtų jas atsisiųsti, paskaityti ir įvertinti, ar tai yra gerai, blogai, patinka, nepatinka. Antra, jos yra svarbios investuotojams, kuriems būtina žinoti apie įmonės veiklą.
Tvarumo ataskaitos gali būti parengtos šiaip arba pagal tam tikras gaires, standartus, kurie nurodo, ką reikia pateikti, kokius duomenis išanalizuoti.
Kaip Tu manai, ar tvarumo vadovas yra ateities specialybė?
Tvarumo vadovas, sakyčiau, yra dabarties specialybė. „Sustain Academy“ mes tokius specialistus ruošiame. Dar 2020 metais tvarumo specialistų buvo ieškoma labai mažai. Šiandien matome, kad darbo skelbimų padaugėjo. Taip pat atsirado daugiau su tvarumu susijusių mokymų. Ši specialybė tikrai išliks aktuali. Tvarumo vadovas įmonėse turi gebėti sujungti visus taškus ir visas iniciatyvas, būti atsakingas už ataskaitos parengimą, surinkti ir pateikti visus duomenis. Kiekvienas skyrius turi integruoti tvarumą į kiekvieną veiklą. Tai turėtų būti integrali organizacijos strategijos dalis.
Mieloji yra alternatyvus, bendruomenės išlaikomas, nemokamas e-žurnalas; kad toks ir liktų – mums reikia Tavo palaikymo. Nuo šiol – lietuviškoje Contribee platformoje: Support Mieloji at Contribee! Ačiū!
- Tekstas Justė Luščinskytė